Silence Creativity

Blogger

Powered by Blogger | Created and Maintained by »♫ ÃIḾÃ₦ çY®Ã₣ ♫«





Pemain Muzik Apple iPod Meningkatkan Risiko Pekak


Kehadiran pemain-pemain media seperti iPod dan juga pemain-pemain mp3 telah mendapat sambutan yang hangat terutamanya dikalangan remaja di seluruh dunia. Gajet-gajet ini membolehkan mereka memainkan lagu-lagu kegemaran bila-bila masa, di mana sahaja dengan ruang storan yang hampir tanpa had. Meskipun kecil, kebanyakan pemain muzik mp3 termasuk iPod boleh menghasilkan bunyi yang amat kuat. Lebih buruk lagi, kebanyakan mereka mendengar melalui headfon.


Kajian terbaru yang dilakukan oleh sekumpulan saintis dari University of Southern Mississippi, Amerika Syarikat telah mendapati remaja yang cenderung untuk mendengar muzik yang kuat boleh menyebabkan masalah gangguan pendengaran kepada telinga mereka atau lebih buruk lagi, pekak.

Seramai 31 pelajar universiti telah menyertai kajian saintifik tersebut. Tempoh masa yang diambil ialah 5 tahun. Hasilnya mereka mendapati risiko untuk menjadi pekak telah meningkat. Walaupun begitu, ada pihak yang menyangkal hasil kajian ini memandangkan jumlah subjek yang terlalu kecil.

Hakikatnya, ini bukan kali pertama kajian seumpama ini pernah dilakukan. Setakat ini, ramai saintis bersetuju bunyi yang mencapai 85 decibels (dB) - bunyi pengering rambut, boleh menyebabkan kerosakan pada telinga jika terdedah kepada tempoh yang lama.


Sehingga kini, Amerika Syarikat melalui United States Department of Labor's Occupational Safety & Health Administration (OSHA) telah menetapkan satu standard had pendedahan bunyi kepada pekerja bergantung kepada kekuatan bunyi. Contohnya, seseorang pekerja dihadkan untuk tempoh maksimum dua jam bagi bunyi dengan kekuatan 100dB.

Berdasarkan kajian yang lain, iPod didakwa hanya membahayakan telinga manusia apabila mencapai kekuatan bunyi sekitar 130dB. Dari kajian tersebut juga mendapati 55% dari pengguna iPod mendengar bunyi melebihi 85dB. Pendedahan yang berterusan pada kekuatan bunyi tersebut telah diakui mampu merosakkan pendengaran.

Lebih buruk lagi, model iPod yang terbaru dikatakan boleh memainkan lagu tanpa henti untuk tempoh 20 jam. Saintis kini bimbang apakah yang akan berlaku jika pengguna mendengar lagu-lagu dengan bunyi yang kuat untuk tempoh selama itu...

Selain pemain muzik, telefon bimbit pintar kini juga boleh berfungsi seperti pemain muzk


sumber: Acoustical Society of America, LifeScience

Categories: