Silence Creativity

Blogger

Powered by Blogger | Created and Maintained by »♫ ÃIḾÃ₦ çY®Ã₣ ♫«





Misteri Awan Ganjil, Satu Ilusi Optik ?


Pada minggu lepas, penduduk kota Moscow, Rusia telah dikejutkan dengan satu awan berbentuk ganjil di langit. Awan tersebut kelihatan seperti bentuk cincin dan tidak ubah seperti pembentukan awan ketika serangan kapal angkasa mahkluk asing menyerang Bumi di dalam filem Independence Day.

Gambar awan tersebut telah berjaya dirakam oleh beberapa penduduk Moscow dan ia turut disiarkan dalam bentuk video di laman web YouTube. Awan yang ganjil tersebut turut menarik perhatian beberapa ahli meteorologi untuk memberikan pandangan mereka.

Menurut mereka, pembentukan awan ganjil bukanlah disebabkan oleh 'serangan mahkluk asing' mahupun akibat kuasa luar biasa yang tidak dapat dijelaskan. Ia biasa berlaku... dan fenomena ini disebabkan oleh ilusi optik. Ia berlaku kerana perolakan udara yang datang dari kutub artik dibias oleh cahaya matahari yang terbenam di barat.

Dalam erti kata, awan tersebut tidak wujud sama sekali. Ia hanya wujud dalam bentuk ilusi seperti logamaya.

Selain itu, ada pendapat yang mengatakan awan yang ganjil tersebut terbentuk kerana pencemaran udara yang serius di kota tersebut. Walau bagaimanapun, ia disangkal sama sekali.

  • Awan tersebut kelihatan seperti bentuk cincin.
  • Gambar awan tersebut telah berjaya dirakam oleh beberapa penduduk Moscow dan ia turut disiarkan dalam bentuk video di laman web YouTube.
  • Fenomena ini disebabkan oleh ilusi optik.
  • Ada pendapat yang mengatakan awan yang ganjil tersebut terbentuk kerana pencemaran udara.
  • Categories: